söndag 25 oktober 2015

Virkad Ice Skating Tilda - Crochet Ice Skating Tilda

Nu är min underbart fina Ice Skating Tilda färdig!

Efter att googlat runt och blivit inspirerad av andra Tildor ut i världen, så började jag på min för några dagar sedan. 
Mönstret hittar ni Här och jag har utgått från det men gjort lite justeringar på tjockleken. Övriga detaljer har jag virkat helt på frihand så det har jag inget mönster på. 

Kroppen är virkad i Svarta Fårets Tilda garn och kappan är i något tjockare garn som jag hade liggandes men som jag virkade med virknål nr 4. Även det "håriga" garnet var något jag hade liggandes.
Hon fick ett par öronvärmare än en mössa och de passade henne perfekt. Gjorde även en handpuff men den kom inte med på bilden. 
Byxor och ben är virkade i Tilda garn och så har jag virkat på lite luddigt längst ner så det matchar resten av klädseln. 

 
Skridskorna var lite svåra för de skulle vara lite större än benen och så få till ett högt skaft men det gick, och så även här lite ludd på. 

Medarna till skridskorna har jag böjt till najtråd (tjockare ståltråd) med tång. Försökte hitta några färdiga på nätet men hittade inget så det blev att använda fantasin. 
Klänningen under kappan är en del av en arm på en blus jag hade som jag inte använde, så jag klippte av dem och sydde en kjol utav den, och den passade sååå mycket bättre på Tilda än på mig kan jag säga. 
Tips: Ett billigt sätt att få fin spets är ju att kika efter spets kläder på second hand eller på rea än att köpa dyrt i en tyg affär. 
I övrigt så har jag dekorerat med dubbelt garn och gjort lite rosetter här och där för att förhöja den söta, romantiska och vintage stilen. 


En bit spets från kjolen fick bli ett bröstliv under kappan. 
Kappan är virkad i ett stycke utan armar. Virkade på frihand och testade passformen allt eftersom. Sedan virkade jag armarna och sydde på. 

Medans jag pysslade med Tilda så kom jag på att jag hade dekorationer som jag brukar ha i mina julkransar och de kom väl till pass nu när jag skulle fota henne och få en vintervit stämning över bilderna.  





Nu blir det att ta tag i lite beställningar och börja planera för nästa Tilda.
Önskar er alla en fin helg
Kram på er

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



3 kommentarer:

  1. Så otroligt fin, Camilla! Jag har aldrig varit sugen på att göra en Tilda-docka men nu måste jag göra en i en variant som passar mig :-)

    SvaraRadera
  2. Har haft lite jullängtan ett tag nu, men när jag såg din virkade Tilda blev längtan allt lite större. Väldigt vintrig och härlig Tilda.

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt fin! Önskar jag kunde virka men det kan jag inte ... Pysslar med papper istället.Önskar dig en skön kväll!
    Med vänlig hälsning, Karin

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också